Skip links
Bez Nazwy (1170 X 781 Px) (1)

Aktualizacja danych w BDO – obowiązek każdego przedsiębiorcy

Aktualizacja danych w BDO – obowiązek każdego przedsiębiorcy 

Rejestracja w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) to jeden z podstawowych kroków ku prowadzeniu działalności w zakresie gospodarki odpadami zgodnie z prawem. Z biegiem czasu jednak różne okoliczności związane z prowadzoną firmą mogą wywołać zmiany, które muszą być również uwzględnione we wpisie do rejestru BDO. Wówczas konieczna jest aktualizacja wpisu. 

Kiedy należy zaktualizować wpis w BDO? 

Zmiany we wpisie do rejestru BDO dokonuje się przy użyciu, składanego do właściwego marszałka województwa, elektronicznego formularza aktualizacyjnego za pośrednictwem konta w BDO, w przypadku zmiany: 

– informacji zawartych w rejestrze (np. zmiany adresy czy nazwy prowadzonej działalności), 

– zakresu prowadzonej działalności wymagającej wpisu do rejestru (np. rozszerzenie listy rodzajów wytwarzanych odpadów w związku z prowadzoną działalnością czy zorganizowanie nowej lokalizacji dla prowadzonej działalności 

UWAGA: Należy pamiętać, że wniosek aktualizacyjny składa się w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. 

 

Opłaty związane z aktualizacją wpisu w BDO 

W przypadku rozszerzenia działalności, które wymaga wpisu do rejestru BDO, np. jako: 

  • wprowadzający produkty w opakowaniach, opony lub oleje smarowe, 
  • producent, importer czy wewnątrzwspólnotowy nabywca opakowań, 
  • wprowadzający sprzęt elektryczny, 
  • wprowadzający baterie lub akumulatory, 
  • wprowadzający pojazdy, 

należy uiścić opłatę rejestrową. 

W innych przypadkach zmiana wpisu do rejestru BDO nie wymaga uiszczenia dodatkowych opłat. 

Ile kosztuje wpis do rejestru BDO? 

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 18 grudnia 2024 r. w sprawie wysokości stawek opłaty rejestrowej oraz opłaty rocznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1901), za wpis do rejestru BDO uiszcza się opłatę rejestrową w wysokości: 

  • 200 zł – w przypadku mikroprzedsiębiorców; 
  • 800 zł – w przypadku pozostałych przedsiębiorców. 

UWAGA: Przedsiębiorcy, którzy uczestniczą w unijnym systemie ekozarządzania i audytu, nie wnoszą oni opłaty rejestrowej, a ci już wpisani do BDO nie wnoszą opłaty rocznej w roku, w którym uzyskali ten wpis. 

Opłatę uiszcza się na konto urzędu marszałkowskiego odpowiedniego dla siedziby firmy czy miejsca zamieszkania.  

Czy za brak wpisu aktualizacyjnego grożą kary? 

Nie tylko brak wpisu do rejestru BDO zagrożony jest karą. Okazuje się, że prowadząc działalność wykraczającą poza ustalony wpisem zakres, narażamy się na kary. Nieskładanie wniosku o wpis do rejestru, o zmianę wpisu do rejestru lub o wykreślenie z rejestru albo składanie wniosku niezgodnego ze stanem faktycznym, a także gospodarowanie odpadami niezgodnie z informacjami zgłoszonymi do rejestru zagrożone jest karą aresztu albo grzywny. 

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić komfort korzystania z sieci.