Prowadzenie gabinetu kosmetycznego czy gabinetu medycyny estetycznej to, poza zabiegami upiększającymi, również szereg obowiązków związanych z ochroną środowiska. Oczywiście ich zakres jest uzależniony od charakteru prowadzonej działalności, należy jednak pamiętać, że zaniechanie tych obowiązków może skutkować dotkliwymi
konsekwencjami, w tym to kary pieniężne.
Obowiązki gabinetów kosmetycznych z zakresu wpisu do BDO
Przed dokonaniem wpisu do rejestru w Bazie danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami (BDO) należy przeanalizować charakter działalności i określić, jakie usługi są wykonywane, a jednocześnie jakie odpady przy takich usługach mogą powstawać.
Obowiązek rejestracji w BDO mają gabinety które wytwarzają min. innymi odpady niebezpieczne, w tym o charakterze medycznym. Usługi świadczone w gabinetach kosmetycznych, często obejmują różne zabiegi pielęgnacyjne, do wykonania których niezbędne są narzędzia chirurgiczne i zabiegowe, jak np. strzykawki czy skalpele. Narzędzia te klasyfikowane są później jako odpady medyczne. Dodatkowo wykorzystując produkty do stylizacji paznokci (lakiery, cleanery, zmywacze z acetonem), kosmetyki zawierające kwasy o wysokim stężeniu, produkty w sprayu (środki do utrwalania makijażu, sprężone powietrze itp.), czy środki dezynfekcyjne, wytwarzane są odpady opakowań, które mogą być zaliczone do niebezpiecznych, w tym m.in. 15 01 10* – opakowania zawierające pozostałości substancji niebezpiecznych lub nimi zanieczyszczone; ex 15 01 11* – opakowania z metali zawierające niebezpieczne porowate elementy wzmocnienia konstrukcyjnego inne niż z azbestu, włącznie z pustymi pojemnikami ciśnieniowym.
W przypadku gdy podmiot wprowadza na rynek pod własną marką kosmetyki bądź importuje do dalszej sprzedaży kosmetyki lub wytwarza kosmetyki, jest podmiotem wprowadzającym produkty w opakowaniach na rynek, a tym samym ma obowiązek rejestracji w BDO. Ponadto jako wprowadzający opakowania zobligowany jest do uiszczania opłaty rejestrowej, a w następnych latach opłaty rocznej. Uzyskanie wpisu do BDO w zakresie wprowadzania produktów w opakowaniach nakłada na gabinet także obowiązek umieszczania numeru rejestrowego na dokumentach związanych z prowadzoną działalnością jak np. faktury, paragony, umowy.
Jeżeli do sprzedawanych w gabinecie kosmetyków wydawane są torby z tworzyw sztucznych, to również taka działalność nakłada ustawowy obowiązek uzyskania wpisu do BDO.
Wpis do rejestru BDO każdy podmiot zobowiązany jest uzyskać przed rozpoczęciem działalności.
Obowiązki gabinetów kosmetycznych z zakresu gospodarki odpadami
W gabinecie kosmetycznym mogą powstawać zarówno odpady o charakterze i składzie podobnym do odpadów powstających w gospodarstwach domowych, które należy zaklasyfikować jako odpady komunalne, ale w niektórych salonach wytwarzane mogą być również odpady niebezpieczne, w tym odpady o charakterze medycznym, o czym wspomniano powyżej.
Ważną kwestią przy wytwarzaniu odpadów medycznych jest ich odpowiednie magazynowanie w specjalnie przystosowanych do tego pojemnikach, a także przekazywanie takich odpadów specjalistycznym firmom posiadającym stosowane zezwolenia na unieszkodliwianie tego rodzaju odpadów.
W wyniku świadczenia usług kosmetologicznych i kosmetycznych wytwarzane są również odpady opakowań po stosowanych produktach, które, jak wskazano powyżej, są odpadami niebezpiecznymi. Należy je magazynować selektywnie, w zależności od rodzaju, oraz przekazywać, za pośrednictwem BDO, do zagospodarowania wyłącznie uprawnionym podmiotom posiadającym zezwolenia w zakresie gospodarki odpadami niebezpiecznymi.
Obowiązki gabinetów kosmetycznych z zakresu gospodarki opakowaniami
Gabinety kosmetyczne, które w swojej ofercie oferują sprzedaż importowanych kosmetyków czy sprzedaż swoich własnych produktów pod swoją marką lub sprzedaż internetową kosmetyków, są podmiotami wprowadzającymi na rynek opakowania lub produkty w opakowaniach. W związku z tym podlegają obowiązkowi wpisu do rejestru BDO, ale również zobligowane są do prowadzenia ewidencji wprowadzonych opakowań oraz składania corocznej sprawozdawczości.
Wprowadzający produkty w opakowaniach zobowiązany jest również do osiągnięcia ustawowych poziomów odzysku i recyklingu opakowań, a w przypadku niewykonania tego obowiązku, do wyliczenia i uiszczenia opłaty produktowej. Obowiązkiem podmiotu wprowadzającego produkty w opakowaniach jest również prowadzenie publicznych kampanii edukacyjnych. Jednak w sytuacji, kiedy Przedsiębiorca wprowadził do obrotu poniżej 1 Mg odpadów w ciągu roku, może skorzystać z pomocy de minimis, która zwalnia go z obowiązku wniesienia opłaty produktowej jak i z prowadzenia kampanii edukacyjnych. Warunkiem koniecznym skorzystania z ulgi jest złożenie odpowiednich dokumentów do marszałka województwa w nieprzekraczalnym terminie do 15 marca.
Obowiązki sprawozdawcze gabinetów kosmetycznych
Prowadzący salon kosmetyczny, jako podmiot korzystający ze środowiska, jest zobligowany do złożenia następujących sprawozdań:
- rocznego sprawozdania o wytworzonych odpadach i o gospodarowaniu odpadami – termin złożenia sprawozdania do 15 marca;
- sprawozdania o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami – termin złożenia sprawozdania do 15 marca (w przypadku gdy gabinet jest wprowadzającym produkty w opakowaniach lub oferuje swoim klientom reklamówki;
- raportu rocznego (KOBiZE) za pośrednictwem Krajowej Bazy o emisjach gazów cieplarnianych i innych substancji, w terminie do końca lutego;
- wykazu zawierającego zestawienie informacji o zakresie korzystania ze środowiska oraz
o wysokości należnych opłat do marszałka województwa, a także do uiszczenia ewentualnej opłaty – termin złożenia sprawozdania i uiszczenia opłaty do 31 marca.
W celu uzyskania szczegółowych informacji serdecznie zapraszamy do kontaktu: